Syns du inte – finns du inte!

Internet är idag en av företags absolut viktigaste och mest potentiella verktyg för att nå ut till kunder och andra intressenter. Oavsett vilken typ av verksamhet det egentligen handlar om har nätet sakta men säkert intagit en primär position när det kommer till att interagera mellan marknadens olika parter. Det kan vara allt från att som företag ha en informativ och användarvänlig hemsida till att skapa en typ av produkt som i första hand ges access till just via nätet.

Men trots det faktum att internet har blivit en självklar ingrediens i företags marknadsföring är det långt ifrån alla som vet hur man på bästa sätt gör sig synlig online. Det är dessutom ingen enkel match att även hålla sig aktiv på nätet och underhålla relationen till sina kunder på ett interkommunikativt sätt. Man ska även komma ihåg att konkurrensen mellan aktörer från alla typer av sektorer och branscher hårdnar, vilket än mer påvisar vikten av att företag lägger stort fokus vid igenkännande och synlighet.

Relevant innehåll

Precis som med mycket annat finns det några konkreta och handfasta tips att utgå från för att åtminstone skapa en god grund för sin existens online. En viktig detalj att tänka på som företag är att ens webbplats består av relevant innehåll eftersom det fördelaktigt påverkar sajtens unika egenskaper. En unik text för varje sida på webbplatsen gör din synlighet på Google bättre, men det krävs även att texten synkar bra med rätt valda nyckelord. Det kan så klart vara trevligt med bild och färg på sajten, men kom ihåg att Google (eller andra sökmotorer) inte ser själva värdet av webbplatsen utan någon relevant text med klockrena nyckelord.

Blanda kanaler

Ett annat hett tips för den som vill säkerställa att webbplatsen har goda förutsättningar för att generera trafik och besökare är att satsa på en varierad marknadsföringsmix. Det handlar helt enkelt om att samköra olika typer av marknadsföring för att skapa en bred och spännande kanal ut mot dina kunder och framtida besökare. En sajt som på alla sätt lyckas med detta är svenska casinosajten Mr Green som blandar reklam med så kallad innehållsmarknadsföring på rätt sätt. Sajten har inte varit fega med att testa på innovativa och moderna kanaler för att nå nya spelare samtidigt som man skapat en ”hype” med hjälp av klassisk reklam. För att hålla sig aktiva på en så pass konkurrenskraftig bransch som just den för casinos online har Mr Green en kontinuerligt vass marknadsföring för sina specifika kampanjer och erbjudanden. Man använder sig bland annat av klassiska reklambanners som syns på rätt plats vid rätt tillfälle.

Med samkörning av olika marknadsföringskanaler bör man självklart räkna in sociala medier som idag är ett av de skarpaste vapnen rent målgruppsmässigt. Din reklam ska självklart ha en röd tråd rakt igenom för att dina kunder lätt ska kunna känna igen företaget. Syns du lite överallt är dina chanser att folk upptäcker dig bättre än om du exempelvis endast fokuserar på en typ av kommunikationskanal.