Att nå ut till sina kunder
Jakten på kunder är ett konstant projekt för många företag idag, och det är inte alltid lätt att veta vad det bästa sättet att göra detta egentligen är. Och som om inte det vore nog förändras marknader och branscher hela tiden.
Det första man måste förstå är att man kan inte nå ut till alla, inte utan att spendera miljoner, om inte miljarder, på marknadsföring i alla typer av media. Ju fler kunder man har desto mer brukar det kosta att skaffa nya.
En annan viktigt punkt är att man bör inte låta jakten på nya kunder skada det förhållandet man har med existerande kunder. Enligt 80/20-regeln, även känd som Paretoprincipen eller Paretos lag, kan det vara så att så liten andel som 20 procent av kunderna faktiskt står för 80 procent av företagets omsättning. Vilket ju betyder att 80 procent av de övriga kunderna sammanlagt endast står för 20 procent av omsättningen. Av denna anledning kan man göra starka argument för att värna om de kunder man redan har.
Marknadsföring har alltid varit viktigt för att nå ut till potentiella kunder. Har man tydligt definierat sin målgrupp bör man från detta kunna extrapolera vilken marknadsföringsmetod som borde vara mest kostnadseffektiv. Driver man till exempel en webbutik kan besökarantalet väldigt talade för hur man ska se på sin marknadsföring. Man kan till exempel behöva ta hjälp av affiliatemarknadsföring för att driva upp antalet. Detta är något som används flitigt inom till exempel casinon som bedriver sin verksamhet över nätet, men det används även i stor utsträckning inom andra branscher.
Effekten av reklam har debatterats länge och åsikterna går isär om hur effektiv olika typer av reklam egentligen är. Idag finns det många vars inställning till reklam är grund och botten misstänksamhet. Detta kan ha kommit som följd av att bedrägerier uppmärksammats mer och mer i media och Polisen har till och med släppt information om hur man skyddar sig mot detta.
Mun till mun, det man på engelska kallar “word of mouth”, har därför blivit allt viktigare för företag när det kommer till att skapa intresse för nya kunder. Detta är också något som kan hjälpas av goda kundrelationer.