Dags att inviga butiken

Nu har du säkert slitit i månader, kanske ett helt år, för att komma till den här punkten. Du har hittat din nisch, en idé, din lokal och skrivit mycket pappersarbete för att få starta din butik. För att inte tala om pengarna du har lagt ut i hyra, varor och alla tillstånd. 

Du måste börja i god tid innan, gärna två-tre veckor innan öppningsdagen, med din marknadsföring. Sätt upp skyltar i fönstret som visar vilken dag och tid du öppnar dörrarna för första gången. Sätt gärna in en annons i lokaltidningen och gör en kortare prenumeration på annonsen så den syns fler än en gång, sista gången borde vara dagen innan öppningsdagen för att påminna folket att komma.

Skriv ut på Facebook så du kan meddela vänner och familj och be dem dela vidare. Gör samma sak i andra sociala medier. Om du tänker kombinera detta med en webbshop ska du göra onlinereklam för den på sociala medier också, men du kan vänta med den hårda marknadsföringen tills webbshopen är igång.

Försök att skapa ett lite jippo kring öppningsdagen. Du kan skapa goodie bags med några varor från butiken och självklart ska du skapa några specialprodukter med din logga på. På EasyTryck kan du trycka kläder, påsar till dina goodie bags och även mindre saker såsom nyckelringar, USB-stickor, klistermärken och godis.

Du kanske kan hålla en tävling i butiken där folk kan tävla med sitt kvitto, det betyder att de behöver köpa något för att delta så priset i tävlingen borde vara ganska bra. Du kan alltid gå ihop med en annan butik och byta tävlingspriser med varandra om du vill det. Ännu enklare är att hålla tävlingen i din webbshop men då måste du vara säker på att du följer regler för tävlingar i sociala medier som du kan läsa om på DrivaEget.