Vad är affiliate?

shutterstock_340430060

Affiliatemarknadsföring är nästan lika gammalt som Internet själv. Alla som någon gång har surfat runt på nätet har garanterat stött på den här typen av marknadsföring, men trots detta är det få som vet vad affiliate egentligen innebär. Här reder vi ut begreppen och ger exempel på hur bra affiliatenätverk fungerar.

Kort och gott kan man säga att affiliatemarknadsföring bygger på nätverk, där annonsörer paras ihop med passande webbplatser. Tanken är att det ska skapa en “win-win-situation”. Aktörer, som äger webbplatser, vill öka sina intäkter, samtidigt som företag vill kunna exponera sina produkter till möjliga kunder och hitta nya forum att synas i.

Affiliatenätverk är ett prestationsbaserat system. Sidorna som skickar vidare potentiella kunder till annonsörernas hemsidor får ofta betalt per klick eller genomförda köp. Om man vill ingå i ett affiliatenätverk handlar det därför om att identifiera vilken målgrupp som besöker ens sida och därefter hitta annonsörer som kan vara intresserade av målgruppen ifråga.

Det finns många branscher där affiliatenätverk är en av de huvudsakliga marknadsföringsmetoderna. Inom teknik och mode är det vanligt och det är även ett vanligt sätt att marknadsföra nätcasinon där man får information om sajter och erbjudanden. Även resebranschen och kreditkortsföretag har börjat använda sig av affiliatenätverk och allt tyder på att det är en bransch som bara kommer att fortsätta växa.

Om man har ett företag eller funderar på att starta ett, kan det verkligen vara värt att överväga marknadsföring genom affiliatenätverk. Det är ett bra sätt att synas på många hemsidor samtidigt och ett sätt att exponeras där ens målgrupp finns. Dessutom är det ett bra sätt att föra statistik över hur väl ens kampanjer fungerar, vilket gör det lätt att justera och förändra kampanjerna över tid, för att få ut maximal effekt av ens annonsering.