När det är dags att anställa – håll en bra jobbintervju

Val av personal är för många ett aktuellt tema. Nu har 40-talisterna försvunnit från arbetsmarknaden på grund sin höga ålder. Efter sig lämnar de ett stort hålrum som blir svårt att fylla. Därför är det viktigt att den personal ni anställer verkligen lever upp till de kriterier ni ställer på arbetet. Men hur gör ni det på bästa sätt?

Undvik felrekryteringar

För att undvika personal som inte lever upp till vad de lovar finns det olika sätt. Men det är inte lätt när ni i efterhand märker att personer inte sköter sitt jobb. Märker ni problemet sent, kan det bli en dyr historia. Först och främst bör ni göra det tydligt för personen vad den gör för fel och hur personen ska utföra arbetsuppgifterna. Många gånger går det att lösa om ni för en dialog i tidigt skede. Lättast är givetvis att anställa rätt från början, det underlättar för båda parter.

Verktyg för att välja rätt

Investera gott om tid för att komma fram till exakt vilka arbetsuppgifter ni behöver hjälp med och vilka egenskaper personen behöver för dessa. Vänd er till proffs om ni känner er osäkra på vad ni är ute efter. De har verktyg för att ni ska kunna välja rätt på en gång. Läs mer här!